הטיפים שלנו

להרגיל את התינוק לטעמים חדשים

אין תגובות מערכת עגליס 14/12/2017

הביטוי "טעם נרכש" מוכר לכולנו בהקשר של אוכל ייחודי ויוצא דופן, אך חשוב לשים לב כי עבור התינוק, כמעט כל מאכל הוא ייחודי ויוצא דופן. תינוקות השותים חלב אינם מורגלים בטעמים ובמרקמים של מאכלים שונים, וגם כאן, תפקידו של ההורה הוא להציג בפני הילד את הטעמים החדשים.

בשלות פיזיולוגית

נתחיל מזה שגם במקרים שבהם ההורה ישתדל מאוד, המפגש הראשון של הפעוט עם מזון מוצק עלול להיות לא ממש נעים. ייתכן בהחלט כי אף על פי שהתאמצתם לבחור בחומרי גלם איכותיים וטריים, תזכו ליריקה בפרצוף. אל דאגה, זה באמת לא אתם, זה הילד. אך על מנת להפוך את המפגש הראשוני לקל ככל האפשר, יש לוודא כי הפעוט אכן מוכן לשלב הטעימות. את שלב הטעימות יש להתחיל בחודש השישי לחיי הפעוט, וכדאי להתייעץ גם עם גורם מקצועי כגון טיפת חלב או רופא המשפחה באשר למוכנות שלו.

טעימות ראשונות

יש לזכור כי בשלב הראשון הטעימות לא נועדו לספק את רעבונו של הילד, אלא רק לחשוף אותו לעולם האוכל המוצק ולבחון האם קיימת רגישות לסוג מסוים של מזון. לכן יש להגיש לפעוט טעימה "סמלית" בלבד שנועדה להרגיל אותו לטעם ולמרקם השונה. חשוב מאוד לשים לב כי הטעימות אינן מחליפות עם התזונה העיקרית המתבססת עדיין על חלב אם או על תחליף מזון לתינוקות. על מנת שלא תצטרכו להכין ארוחת טעימות חדשה בכל יום, ניתן להכין מראש כמות גדולה יחסית ולאחסן את היתרה במכלים ייעודים שניתן למצוא בחנות למוצרי תינוקות. בשלב הראשון כדאי להתחיל עם מחיות של פירות וירקות שהן קלות יחסית למאכל ולעיכול, ורק בהמשך לעבור למאכלים הכוללים עוף והודו

מה לא לתת

לפני שמתחילים בשלב הטעימות מומלץ מאוד לקבל את רשימת ההנחיות המדויקות והמעודכנות שמפרסם מדי פעם משרד הבריאות. המלצות אלו ניתן גם לקבל באמצעות טיפת חלב שהצוות שלה הוא בעל ההכשרה המתאימה להנחות את ההורים בתחום זה. בכל מקרה, חשוב לדעת כי ישנם מאכלים שאין לתת לפעוט לטעום לפני שהגיע לגיל מסוים. בין מאכלים אלו ניתן למצוא את הדבש שאותו אסור לתת לפעוטות מתחת לגיל שנה. גם חלב ניגר ניתן לצרוך החל מגיל שנה בלבד, אך מוצרי חלב אפשר להתחיל לתת מגיל תשעה חודשים.

בדיקת אלרגיה

כאשר מתחילים להציג בפני הפעוט טעמים חדשים חשוב לעשות זאת באופן הדרגתי. רצוי להתמקד מדי שבוע במאכל אחר, כשהמטרה היא לא רק לאפשר לפעוט להסתגל לטעם ולמרקם, אלא גם לבדוק את תגובתו למזון, ובמקרה שמתפתחת תגובה אלרגית – יהיה קל לאתר את מקורה. בניגוד למאכלים שעבורם קיימת התוויה מיוחדת (כגון דבש וחלב), ישנם מאכלים שדווקא רצוי לעודד חשיפה להם. בין מאכלים אלו ניתן למשל למנות את הבוטנים, שבמדינות רבות מומלץ שלא לצרוך בגיל צעיר. בארץ הרגישות לבוטנים היא נמוכה משמעותית, וכיום סבורים החוקרים כי הדבר נובע מחשיפה מוקדמת של ילדי הארץ לחטיפי בוטנים. לכן – אין לחשוש ויש להציע לפעוט לטעום ולהתנסות. בכל מקרה של חשש לאלרגיה – יש להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך.

טיפים לסיום

בסופו של דבר, מטרתו של ההורה הוא שילדו יתרגל לאכול תפריט מגוון ומזין ושלא יהיה מוגבל במאכלים שאותם הוא מוכן לצרוך. לשם כך כדאי להקפיד על כמה דברים. ראשית את הטעימות הראשונות מומלץ לבצע בזמן שהתינוק אינו עייף מדי או רעב, כדי שהמפגש הראשוני עם האוכל המוצק לא יקושר לחוויה של תסכול. חשוב כמובן לשמור על אווירה רגועה ונינוחה ולזכור כי לעתים יידרשו מספר ניסיונות על מנת שהילד יתרגל לטעם חדש. בכל מקרה חשוב להציג בפני הפעוט את המזון ולאפשר לו לטעום, אך מאוד לא מומלץ להכריח אותו. אמנם לא צריך למהר לרכוש כלי אוכל במסגרת חבילת לידה, אבל כשמגיע הזמן לכך, מומלץ לבחור בכלים שיסייעו לילד לאכול בכוחות עצמו.

 

מערכת עגליס